ارتباط بین موارد جدید دیابت و  COVID-19

8فوریه 2021- افرادی که بیماریهای زمینه ای خاصی مانند دیابت دارند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری شدید ناشی از COVID-19 قرار دارند و اکنون، به نظر می رسد که ممکن است بین عفونت های شدید COVID-19 و موارد جدید دیابت نیز رابطه ای وجود داشته باشد.

مطالعات مقدماتی نشان داده است که بیش از 14٪ بیمارانی که به دلیل COVID-19 در بیمارستان بستری شده و بهبود یافته اند، همچنین به تازگی مبتلا به دیابت نوع 1 یا 2 تشخیص داده شده اند. این چیزی است که کارشناسان پزشکی از نزدیک در حال بررسی آن هستند.

دکتر Yogish Kudva، متخصص غدد درون ریز از کلینیک مایو که تمرکز بالینی او دیابت است، می گوید: وقتی سیستم ایمنی بدن به خوبی کار نمی کند و تمایل دارد که علیه سلولهای سازنده ی انسولین آنتی بادی تولید کند، حتی در شرایطی که قند خون فرد طبیعی است، می توانید با آزمایش های خاصی مانند آزمایش آنتی بادی، خطر ابتلا به دیابت نوع 1 را در این افراد تشخیص دهید، و اگر چنین افرادی به یک نوع بیماری- مانند COVID-19-، مبتلا شوند که باعث بدتر شدن قند خونشان گردد، بروز دیابت نوع 1 تسریع می شود. بر این اساس می توانیم توضیحی برای تشخیص دیابت نوع 1، پس از ابتلا به COVID-19، ارائه دهیم.

محققان می گویند هنوز مشخص نیست که آیا دیابت مستقیماً ناشی از بیماری شدید COVID-19 است و در مورد دیابت نوع 2 ، هنوز مشخص نیست که این ویروس می تواند سرعت پیشرفت بیماری را برای کسانی که در حال حاضر دارای عوامل خطری مانند پیش دیابت، چاقی و فشار خون بالا هستند، افزایش دهد یا خیر.

دکتر کودوا می گوید: این افراد از قبل مستعد ویژگی های غیر طبیعی قند خون و تنظیم غیر طبیعی قند خون هستند و سپسCOVID-19  شدید در آنها رخ می دهد، و این باعث تسریع پیشرفت از این حالت به سمت یک وضعیت کنترل نشده تر می شود.

او می گوید: هنوز چیزهای زیادی در مورد اثرات طولانی مدت COVID-19 باید بیاموزیم، اما واضح است که افراد دیابتی در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری شدید ناشی از این ویروس قرار دارند.

او افزود: اکنون مشخص شده است که مبتلایان به دیابت، به بیماری COVID-19 شدیدتری مبتلا می شوند. این طور نیست که افراد دیابتی مستعد ابتلا به COVID-19 باشند. اما اگر به COVID-19 مبتلا شوند، به نوع بسیار شدیدتر این بیماری مبتلا می شوند و به نظر می رسد که پیشرفت آن سریعتر است. همچنین به نظر می رسد این اتفاق در هر دو دیابت نوع 2 و 1 رخ می دهد.

دکتر کودوا گفت: مولفه ی اول اینست که بلافاصله شرایط زمینه ای بهداشتی را که ممکن است باعث دیابت شوند، کنترل و بهبود بخشیم و هشدارهای ایمنی COVID-19 را دنبال کنیم.توجه دقیق به تمام اقدامات اولیه پیشگیرانه که ما از آن استفاده می کنیم مانند استفاده از ماسک، فاصله اجتماعی، شستن دست ها بسیار مهم است. من فکر می کنم این موارد همچنان مهم تا مدتها باید رعایت شوند. ما هنوز در وسط راه هستیم.

دکتر کودوا گفت: من فکر می کنم مسئله دوم آمادگی جسمانی فرد باشد. انجام همه ی کارهایی که می توانند، با توجه به محدودیت هایی فعلی، سبب بهبود آمادگی جسمانی شوند، با رعایت تمام دستورالعمل های مربوط به کارهایی که می توان با خیال راحت در داخل و خارج از خانه انجام داد، توصیه می شود. بنابراین، واضح است که فعالیت بدنی یک جزء مهم در فعالیت های روزانه است و به تناسب اندام ما و در نتیجه توانایی ما برای مقاومت در برابر هر بیماری شدیدی می افزاید. بنابراین حفظ سلامت جسمی از طریق انجام منظم فعالیت بدنی دومین مولفه است و در صورت بیمار شدن، سومین مولفه درمان سریع بدون فوت وقت توسط متخصصان و پزشکان متبحر است و سپس مولفه چهارم واکسیناسیون است، که در اکثر کشورها در حال انجام است.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2021-02-link-diabetes-cases-covid-.html